söndag 18 november 2012

Mumsigt med indiskt och ja lite italieninspirerat före

Har lovat svågern och svägerskan gårdagens kalasrecept
 
Parmesanpaprika till fördrinken
3 paprikor i olika färger som skärs i lagom stora mumsbitar och läggs på bakplåtspapper. Blanda 1 dl creme fraiche, 50 gram färskriven parmesan,1 pressad vitlöksklyfta 1 tsk fransk senap 1 krm salt och bred detta på paprikorna. stek i mitten av ugnen 15 -20 min i 200 grader. Jag höjde tempen det sista för att de skulle få färg. Receptet kommer från Arla köket.
 
Indisk kycklingryta
1.5 kg kycklingfilé brynes i lagom stora bitar.
Hacka 2 gula lökar och två vilöksklyftor.
Mät upp kryddor 1 msk riven färsk ingefära, 1.5 msk malen koriander, 2 tsk malen spiskummin, 2 tsk gurkmeja, 0,5 tsk cayennepeppar, 5 st hela kryddnejlikor, 2 st kanelstänger, 2 msk vanlig curry 2 tsk salt 2 krm vitpeppar. I med löken och kryddorna och fräs med en stund.
Öppna en burk med kockosmjölk jag valde en light variant 400 ml.
Häll i 1 dl vatten och kokosmjölken
Låt koka en stund på svag värme i receptet stod det 30 -40 min men jag kokade inde så länge för då tror jag kycklingen blivit torr.
häll i 2 dl naturell youghurt och 3 msk mango chutney smaka av.
Jag kokade riset tillsammans med lite gurkmeja för härlig gul färg och serverade med en enkel grönsallad.
 
Till detta serverade vi naanbröd 8 st
50 gram jäst 3 dl fingervarmt vatten 8 dl vetemjöl 1 tsk salt 2 msk olja 2 tsk honung 1 ägg. knådas och jäses ca en timme. Sen formade vi bröd som fick jäsa lite till. dessa stekte jag sedan i smörolja på stekjärnet. Tänk på att göra dem ganska tunna om du vill ha naanformen för de höjer sig rejält i pannan.
 
Smaklig spis!
 Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar