måndag 19 september 2011

Rummen i trädgården

Har länge haft som mål att skapa rum i trädgården. Jag vill inte att man ska se hela härligheten med en gång liksom. Lyckas jag/vi jo rumsligheten börjar infinna sig vilket känns bra, eftersom vi har en liten trädgård har detta tyvärr inneburit mycket skugga eftersom häck och stora perenner har vuxit upp.

Här är ett av våra rum, pergolan. Vi har kunnat skörda blåa druvor för första gången i år och nu är där fullt med stora saftiga björnbär.



Här ser ni ett annant, bersån. Vi har valt avenbokshäck eftersom man kan klippa den väldigt smalt (Tack för tipset Vivvi). I äppelträdet i mitten blommar varje försommar en underbar honungsros.





Fick låna en bok av Anette " Om lusten att trädgårdera!". Henrik Valentin beskriver där vad jag här filosoferar kring. "Kan man jämföra indelningen av en trädgård i olika rum med ett hus eller lägenhet, frågar sig den som inte provat. Ja visst, man kan hitta flera likheter. Stora, generösa golvytor kan innebära en inbjudande överblick över helheten. Men börjar man sedan tala om bostadens olika funkrioner och de boendes behov av egen vrå blir det inte lika självklart att kök, matplats, vardags-och sovrum ligger öppna mot varandra. För att inte tala om hemma-kontorets oreda, badrummets intimitet och garderobsdörrarnas skylande förmåga."


Med det säger jag Godnatt för jag ska upp samtidigt som tuppen i morgon.

1 kommentar:

  1. Oj vad mysig bersån har blivit. Du får ha en sommarträff så vi kan sitta lite är kanske.

    Kramar
    Anna

    SvaraRadera