onsdag 11 augusti 2010

Tusen trädgårdar

I söndags bar det i väg på lite trädgårdsbesök. Ett jätte häftigt initiativ av svensk trädgård, flera hundra trädgårdar var öppna runt om i landet! Anders, jag och lilla O packade in oss i bilden för att besöka några.

Vi var lite tidigt ute så första stoppet blev på Höråsens plantskola

Där inhandlades: Solbrud till det nya gula landet, en ny Grekisk Vädd eftersom den andra har blivit kvävd av prästkragar och rosenplister samt, håll i er ! En buskpion Vit Rockii!

Hittade även ett träd som skulle passa utmärkt på vår altan, det vill säga om vi sågar ett hål i golvet och placerar ett cementrör med jord i där först!

Ett Ginkgo träd!

Bilden är tagen hos de första trädgårdägarna vi besökte, paret Pohjantätis så artrika och arbetade trädgård.

Så jag fick med andra ord se Ginkgoträd två gånger den dagen.

Söt liten Iris kommer också från deras trädgår!

(Jag frågade trädgårdsägarna om det var okej att ta kort)

Sedan begav vi oss till Vera och Hans Törngrens trädgård som var något helt enormt!

En naturtomt med en bergsskreva i mitten där vatten hade samlats till en naturlig damm!

De hade faktiskt andbesök.

Efter detta besöket agerade jag skuts åt min käre mor och Anders promenerade hem med lilla O. Dom hittade visst ytterligare en trädgård på hemvägen!

Jag hade tankar på fler trädgårdsbesök på eftermiddagen men regnet det bara öste ner!

Mari

1 kommentar:

  1. Ni hade en härlig dag förstår jag.
    Nästa gång du kommer till mig ska du få se min lilla Ginko. Liten och ursöt, jag blir glad i hjärtat varje gång jag ser den.
    Såg du inte Weras när ni var där?

    Kramelikram
    Anna

    SvaraRadera