söndag 26 februari 2012

Barn och trädgård

Lars H Gustavsson är lite av en husguru för mig, jag läser hans blogg regelbundet och idag hade han gjort ett inlägg om barn och trädgård. http://larsh.wordpress.com/.
Jag tycker det känns härligt att Lilla O nu är så pass stor att hon kan tycka att det är roligt att vara med och greja i tädgården. Jag hoppas att jag kan ge henne fina barndomsminnen av att trädgårdera (perfekt ord som jag snott från Hendrik Vallentin). I mitt arbete som Förskollärare kan jag absolut se den pedagogiska vinst man gör om man har möjlighet att ha en trädgård som lärmiljö. Så visst Lars H Gustavsson, Jag håller med dig ännu en gång!

4 kommentarer:

  1. Min största är 4 år och börjar intressera sig på riktigt för trädgård. Jag håller med om att det är så roligt att få lära dem och ge dem möjlighet att experimentera på ett sätt som de ju egentligen aldrig har möjlighet till inomhus. Förra året fick dottern upp ögonen för att blommor luktade och sprang runt i mina rabatter och luktade på allt. Och i år vill hon ha en egen trädgård, så hon ska få en egen pallkrage. Det ska bli väldigt spännande tycker jag. Själv fick jag väldigt stora ytor att odla på som liten och det var jättespännande. :-)

    SvaraRadera
  2. Som den fantastiska pedagog jag är (ännu en förskollärare...) har jag i helgen varit ute ungefär 100 gånger och käckt uppmuntrat Videkvisten och hans polare (4 år båda, dom små söta huliganerna) att INTE HJÄLPA TILL I TRÄDGÅRDEN!!!!!!!! Senaste leken har varit att leka bönder och då skall den blöta gräsmattan och rabatterna grävas i.... Vad är det för fel på sandlådan, dagens ungdom??

    SvaraRadera
  3. Trädgård och vackra miljöer är det bästa som finns det tycker även barnen. Sen har vi nog lite olika uppfattning om hur den ska brukas. Barnplockar ju gärna blommor genom att liksom vrida av bara blomman och eftersom de inte är så långa behöver de ju få gå nära i rabatterna. Det måste få vara OK, herre je nästa år kommer det nya blommor och barnen har nog lärt sig att vara mer omtänksamma.
    Hu för den pedagogen som liknade eleverna vid svin, blir galen av att läsa sånt!

    Kramar
    Anna

    SvaraRadera
  4. Alla barn skulle få ha en trädgård!/Lila-Christina

    SvaraRadera