söndag 30 maj 2010

Vi har gjort skissen....

Maken och jag satte oss ner en kväll och började skissa på trädgården på baksidan av huset. Vi har pratat om att göra denna skiss ett tag eftersom det lätt blir att man duttar lite här och lite där...jag är rädd att resultatet då blir alltför plottrigt! Så med gemensama krafter, Anders med sina matematiska uträkningar och skalenliga skiss och jag med mina kreativa tankar, Ja dem fick för övrigt stötas och blötas lite, jag har lätt för att sväva iväg....det blev i allafall en skiss till slut!


Vi har breddat framför altanen, detta för att få plats med lite större buskar och på så vis få en lummigare känsla...altanen tänker jag mycket på....den är stor och härlig men jag har svårt att få till den mysiga känsla... där är så mycket öppen yta...glad för alla tips och idéer!


Vi har ritat in en liten komposthörna för att slippa ha komposten mitt i perennlandet, Ja jag har faktiskt det nu. Komposthörnan är inramad av två havtornsbuskar från den ena sidan och sen ska vi bygga upp någon form av väggar, kanske med stolpar och armeringsjärn för att sedan sätta vackra klättrare, jag har föreslagit klematis, Anders vill ha murgröna för att det täcker så bra...finns det något annat som täcker bra mån tro?

Har ritat in en sandlåda med förstås, till lilla O, där vi kan bygga städer.

Jag vill uppnå den där mystiska känslan. Att stå i ena hörnet av trädgården och inte kunna se till den andra...hur uppnår jag det i våran lilla villaträdgård? Har ritat in lite stigar och större buskar för att uppnå detta men är återigen rädd för att det blir plottrigt, ja ni hör ju hjärnan går på högvarv!

Denna lilla Narciss "Sweetness" köpte jag på Upsticklingarnas årsmöte förra året...den kom inte upp då så jag trodde inte den tyckte om platsen där jag placerat den men i år stoltserar den med sin skönhet!



Nu hoppas vi på sol och värme så det blir jordgubbar till midsommar!

Mari

4 kommentarer:

  1. Vad kul att tillsammans göra en plan. Jag tycker att ni har en fin trädgård speciellt bersån under äppelträdet. "Avundsjuk" på havtornen, det är en favoritväxt i mina ögon.

    Kram
    Anna

    Ps. har du kollat Annettes blogg? Den är jättefin. http://minagronatankar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på ditt förslag, Klematis är underbart vacker när den blommar! Spännande med förändringar, lycka till! Jag ser fram emot att få komma och hälsa på er i er "nya trädgård" så småningom! :) Kram

    SvaraRadera
  3. Skulle ni inte kunna satsa på både murgröna och klematis? Murgrönan som en grön å tät botten å klematisen klättrandes utanpå? Skulle ju kunna bli jätte fint!! Tror att murgrönan skulle kunna gå med på detta....

    Kram Calle (Carolina)

    SvaraRadera
  4. Har ännu ett förslag nu vad sägs om ett blåregn?
    Alicia kommer du till midsommar kanske?

    Tack alla tre för era komentarer Kram

    SvaraRadera