fredag 23 juli 2010

Lavendel Lavandula

Jag har en känsla utav att lavendeln kommer att bli en liten följetong här på bloggen. Min pappa var på en liten minisemester på Österlen. Där besökte han Österlenkryddor och kom hem med den helt ljuvliga Boken Lavendel på Österlen till mig.




Där finns sååå mycket att läsa om denna nyttoväxt och jag var bara tvungen att gå ut och skörda i min lavendelhäck igår kväll. Humlorna blev lite sura på mig...aj jag blev bränd på armen.



Nu hänger de små buketterna på tork i källarnen. Jag fick lära mig att de ska hänga mörkt och torrt för att behålla lukt och smak!




Det ska bli lavendelskorpor, choklad-lavendelbollar, lavendelkakor, lavendel och chokladkola, kryddblandning och mycket mer...måste nog ut och placka lite till !

3 kommentarer:

  1. Har tänkt tanken i några dagar nu att jag ska ut och skörda de väldoftande vännerna...misstänker att jag kommer att tänka tills de är överblommade! Ge mig fler timmar på dygnet, och fler semesterdagar!!!! Den där boken får du allt ta med på nästa Vresrosträff så man får kika på den.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Anettis, det kan jag göra vi ses hos Kerstin.
    Känner likadant, behöver fler timmar på dygnet och jag har ett barn och en liten trädgård. Jag beundrar att du fixar allt!

    SvaraRadera
  3. Men lavendel är fint.......lite kort blomning bara.......
    Håkan

    SvaraRadera